Oktober - 6 tips om je weerstand te verhogen!

Een goede weerstand zorgt ervoor dat je minder snel ziek wordt. En als je ziek wordt, herstel je sneller. Nu is het belangrijker dan ooit om goed voor jezelf te zorgen en je weerstand op peil te houden. Daarom hebben we hier 6 tips voor je verzameld waarmee je je weerstand verbetert.

Wat is een goede weerstand?

Als je een goede weerstand hebt, verdedigt je lichaam zich tegen bacteriën, virussen, schimmels en parasieten. Je afweersysteem werkt dan goed en houdt kwade indringers buiten de deur.
Maar als je weerstand omlaag gaat, zien bacteriën en virussen de kans om je lichaam binnen te dringen. Je afweersysteem werkt dan goed en probeert kwade indringers buiten de deur te houden.

Wat veroorzaakt een lage weerstand?

Er zijn verschillende factoren die voor een lagere weerstand kunnen zorgen. De belangrijkste zijn:

  • Stress
  • Ongezonde voeding
  • Slaaptekort
  • Een stoornis in het afweersysteem
  • Medicijngebruik
Hoe merk je dat je een lage weerstand hebt?

Als je een lage weerstand hebt, ben je vatbaarder voor bijvoorbeeld griep, verkoudheid en ook het coronavirus dat COVID-19 veroorzaakt. Ook voel je je vaak zieker en heb je heftigere klachten dan mensen met een betere weerstand.

Verbeter je weerstand

Gelukkig kun je je weerstand verhogen. Het is belangrijk om het hele jaar door goed voor je weerstand te zorgen. Zo ben je minder vatbaar. Met deze tips zorg je goed voor jezelf en je weerstand:

  1. Eet gezond en gevarieerd.
  2. Zorg dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt en drink elke dag genoeg water.
  3. Beweeg elke dag minimaal een half uur. Check hier onze tips om meer te sporten.
  4. Vermijd stress en zorg voor voldoende rust en ontspanning.
  5. Zorg voor een regelmatig slaapritme en voldoende slaap.
  6. Leef gezond. Vermijd ongezonde gewoonten zoals roken.

Wil je niet alleen goed voor jezelf, maar ook goed voor anderen zorgen? Gebruik deze tips dan ook voor anderen. Ga bijvoorbeeld elke dag even een stukje wandelen met je partner of huisgenoot, speel met je kinderen in de tuin en zet elke dag een gezonde maaltijd op tafel.

bron: www.gezondheid.be